David NASH
David Nash werd in 1945 in Esher geboren. Surrey (UK).
Hij studeerde aan het Kingston College of Art (1963-1967) en de Chelsea School of Art (1969-1970).
In 1967 verhuisde hij naar het stadje Ffestiniog in Noord-Wales, waar hij nog steeds woont en werkt.
Sinds 1999 is hij lid van de Royal Academy of Arts, Londen.
David Nash (geboren in 1945) behoort tot die familie van Britse kunstenaars die gebruik maken van natuurlijke elementen uit de omgeving om werken en installaties te creëren, waarvan sommige in situ in de buitenomgeving. De kunstenaar heeft een zeer gevoelige relatie met bomen. Hij verzamelt ze als ze droog zijn of kweekt ze, zoals in zijn als plantenarchitectuur bekende levende werk, dat hij “Ash Dom” noemt. Onafhankelijk van zijn sculpturen getuigen zijn tekeningen van zijn gehechtheid aan bomen en zijn observatie van de variaties in hun silhouet in de loop van de seizoenen. Zijn werken van pigment op papier neigen soms naar het abstracte.
“Werken met bomen”
Door met levende bomen te werken, ze te planten, ze te voeden, en door met dode bomen te werken, er vormen in te kerven en te slijpen, leer ik hoe ik me beter kan gedragen in de omgeving die we delen.
Bomen hebben een leven dat vergelijkbaar is met het onze; zij communiceren met elkaar en hebben een sociaal leven.
Zij streven ernaar te gedijen door zoveel mogelijk uitwisselingen: in de bodem, met schimmels, worden sappen mineralen; in de lucht wordt kooldioxide zuurstof. Deze subtiele economie stelt hen in staat veerkrachtige lichamen te genereren, zich voort te planten en tegelijkertijd hun omgeving te verrijken. Ze nemen precies wat ze nodig hebben en geven veel meer terug.
Levend blijven zij in evenwicht, bloeien zij helemaal open, zijn ze fier, dragen ze in hun lichaam de essentiële krachten van licht, warmte, water, aarde en lucht. Ze leven volledig op in hun omgeving.
Dood zijn ze overgeleverd aan de insecten en schimmels die erop en erin leven. De activiteit van deze organismen brengt de boom terug naar de aarde in de vorm van humus.
In elk stadium geven bomen en bossen uitdrukking aan hun standplaats en evolueren zij heen en weer in deze grote cyclus, ondergedompeld in de tijd in al zijn vormen.
Voor mijn beeldhouwwerk gebruik ik alleen bomen die aan het eind van hun leven op natuurlijke wijze beschikbaar zijn gekomen. Deze bomen zijn als een houtgroeve voor mij. Vaak werk ik op de plaats waar ze gevallen zijn en volg hun aderen, lijnen en volumes om vormen te vinden die hun persoonlijkheid, hun geschiedenis weerspiegelen en hen een stem geven”
David Nash
Daarnaast keek hij lange tijd naar de bloemen in zijn tuin in Engeland en tekende hij composities van gekleurde stippen, met de namen May en July. July is het werk in de wijnkelder.
Presentatie van het in de wijnkelder tentoongestelde werk
Aankoopdatum: 2020
Tentoongesteld in de kantoren
Pigment op papier, juli 2020
153 x 103 cm