Antonio Ballester MORENO

Antonio Ballester Moreno maakt procesgerichte werken – schilderijen, collages en keramiek – die materialiseren door het repetitieve gebaar van handgemaakte geometrieën in symbolische aardetinten.
Zijn esthetiek verwijst naar vormen uit de natuur, overgebracht in een elementaire metaforische taal: geel staat voor licht; blauw voor water; en de mengeling van de twee creëert groen, de kleur van vegetatie; cirkels zijn de cycli van de maan en de zon (een knipoog naar de principes van biodynamica die worden toegepast op de wijngaard); driehoeken zijn bomen en bergen.
Door het gebruik van simplistische maar welomschreven vormen en kleuren heeft Ballester Moreno een persoonlijk vocabulaire ontwikkeld waarmee hij een wereld van subtiele variaties en symbolische composities opbouwt.
Hoewel zijn benadering geworteld is in abstractie, roept zijn werk de geschiedenis op van motieven en decoratie, ambacht, wandtapijten, design en Afrikaanse, islamitische en Ottomaanse invloeden.

Ballester Moreno woont en werkt in Madrid, Spanje, en wordt beschouwd als een van de sleutelfiguren van de jonge Spaanse kunstscène.
Zijn werk is opgenomen in de monografie Vitamin P2 uitgegeven door Phaidon (2012) en maakt deel uit van de collecties van het Centro de Arte Dos de Mayo (CA2M), M stoles, Spanje; het Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (MUSAC), León, Spanje; de Olbricht Collectie, Berlijn, Duitsland; en de Reydan Weiss Collectie, Essen, Duitsland. Ballester Moreno stelde over de hele wereld tentoon in La Casa Encendida, Madrid, Spanje; Museo de Arte de Zapopan, 1 Guadalajara, Mexico; Peres Projects, Berlijn, Duitsland; het Centro de Arte Dos de Mayo (CA2M), M stoles, Spanje. Hij kreeg de artistieke creatiebeurs van het Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (MUSAC)..

Antonio Ballester Moreno, een Spaanse schilder met een voorliefde voor de natuur en een kluizenaarsanarchie in de trant van Thoreau, presenteert een unieke en authentieke esthetiek die zowel duister humoristisch als conceptueel dynamisch is. Met zijn felle kleuren, brede penseelstreken en kinderlijke vormen roept het werk op zich het rauwe en verontrustende karakter op van outsiderkunst, maar er zit ook een zorgvuldige en gepassioneerde methode achter deze waanzin. Zijn referenties variëren van Werner Herzog’s documentaire Grizzly Man tot de geschriften van John Cage en het vreemde anti-establishment manifest van Ted Kaczinski ‘Unabomer’. Ballester Moreno ontwikkelde zelfs personages en scènes uit de tekeningen van zijn jonge zoon, Pepe, en verweefde ze in een fantasiewereld van sociaal en historisch commentaar.

Presentatie van het in de wijnkelder tentoongesteld werk
Aankoopdatum: mei 2018
Tentoongesteld boven de goederenlift

Planets, yellow, grey, red, blues, green, 2018